Accés al contingut
Accés al menú de la secció
Paràmetres de cerca
Centre: ANC
La Cultura ets tu

Arxiu Nacional de Catalunya

FONS ANC1-404 / GONSANHI (ARXIU FOTOGRÀFIC)

Tipus de fons: Personals


Codi de referència
ANC1-404

Nivell de descripció
Fons

Títol
GONSANHI (ARXIU FOTOGRÀFIC)

Data(es)
Dates de creació: 1940-1965

Volum i suport
4 unitats d'instal·lació que contenen 77 850 imatges (9 plaques de vidre b/n, 1.566 reportatges negatius b/n de 35mm.)

(NOM(S) DEL(S) PRODUCTOR(S)): Antonio Goncer Rodriguez (Gonsanhi)


Història del(s) productor(s)
Antonio Goncer (La Habana, 10 de març de 1898 - Barcelona, 3 de juny de 1974) fou un fotògraf cubà establert a Barcelona, especialitzat en curses de braus. Va iniciar-se en el món de la fotografia a Andalusia, on residia, especialitzant-se des d'un primer moment en el reportatge taurí i publicant fotografies en premsa i revistes de l'època. De fet, es un diari d'Andalusia el qui li posarà el sobrenom de Gonshani.
L'any 1935 es trasllada a Barcelona, ocupant el principal 1a. del carrer Mallorca núm. 206. En aquest pis instal·la la seva vivenda familiar i estudi i laboratori i així com arxiu fotogràfic.
Va ser company de professió i amic dels fotògrafs Agustí Centelles, Mateo i Josep Brangulí, amb els que conreà una forta amistat.
Durant la guerra civil continua treballant en el camp del fotoperiodisme però sense fer fotografia de guerra. A partir de l'any 1939 obté l'autorització de la Jefatura Superior de Policia per poder fotografiar les places taurines, en aquells moments sota el control de l'empresari Pere Balañà. Treballava amb una màquina Leica i una altra, portant-se totes dues a les places taurines.
En la dècada dels anys 30 publica reportatges a les revistes Ahora i Estampa. Les seves fotografies demostren una recerca personal en quant a trobar un estil propi, modern, allunyant-se de la tècnica del pictorialisme.
La família col·laborava tan com era possible en el negoci familiar, i així els fills es dedicaven a enganxar fotografies de toreros en caixes de llumins; compraven caixetes, i els fills, a la base, enganxaven una fotografia original d'un torero. Les emplenaven de llumins i tenien una original caixeta de llumins per a vendre.
Gonsanhi també va ser fotógraf d'esdeveniments de la ciutat de Barcelona, podent trobar les seves imatges en molts fons particulars (recepcions, casaments, premis literaris etc...)
Antonio Goncer morí a Barcelona el 13 de juny de 1974.


Història arxivística
L'arxiu Goncer es va conservar tot plegat al domicili i alhora laboratori de l'autor. Malauradament el seu arxiu no es conserva. Segon la seva filla, M. Teresa Goncer, qui ens ha aportat les dades biogràfiques, un dels fills del fotògraf va vendre una part; altre part se la va emportar un altre fill a Amèrica del Sud i ella va conservar retalls de diaris amb les fotografies publicades. D'altra banda, com a fotògraf de les places de toros de Barcelona de l'empresa Balañá, va produir un important fons fotogràfic que d'alguna manera va arribar a la botiga de venda de fotografies anomenada "Mundo fotográfico". La seva propietària, Francisca Rodriguez, va vendre a l'ANC la totalitat del material conservat d'aquesta empresa. amb arxius fotogràfics corresponents a Antoni Esplugas, L. Vives, Luciano Roisin i Gonsanhi.

Dades sobre l'ingrés
El fons taurí del fotògraf es trobava a la botiga de venda de fotografies anomenada "Mundo fotográfico". La seva propietària, Francisca Rodriguez, va vendre a l'ANC la totalitat del material conservat de l'esmentada empresa. amb arxius fotogràfics corresponents a Antoni Esplugas, L. Vives, Luciano Roisin i Gonsanhi. Adquirit en compra-venda pel Departament de Cultura segons contracte signat a Barcelona el 19 de juny de 1997 i signat d'una banda per l'Honorable senyor Joan M. Pujals i Vallvé, conseller de Cultura de la Generalitat de Catalunya, i l'esmentada venedora, senyora Francisca Rodríguez Rodríguez. Ingressat a l'Arxiu Nacional el 17 de juny de 1997.

Abast i contingut
El fons conté fotografia taurina de les places de toros de Barcelona corresponents a les temporades 1940 fins a 1965. També conté plaques de vidre que corresponen a la família Balañá.

TAUROMÀQUIA/ BRAUS/ TOREROS


Sistema d'organització
Fons pendent de tractament. El material està organitzat originalment per temporades i dates de les corrides.

Condicions d'accés
Accés reservat.

Condicions de reproducció
Fons sotmès a la Llei de Propietat Intel·lectual. Els drets d'explotació pertanyen als hereus de l'autor fins que passin a domini públic (2055).

(EXISTÈNCIA I LOCALITZACIÓ DELS ORIGIBALS): N'hi ha constància però es desconeix la localització.


Existència i localització de reproduccions
N'hi ha constància però es desconeix la localització.

Autoria i data(es)
Merche Fernández Sagrera, setembre 2006. Actualitzat per Imma Navarro Molleví l'octubre de 2006.

Fonts
La pròpia unitat de descripció i converses amb M. Teresa Góncer, filla de l'autor i amb

Regles o convencions
NODAC
v2.3.4 | Avís legal | Accessibilitat | Sobre gencat | © Generalitat de Catalunya